dinsdag 3 maart 2009

Caridina Fernandoi

Er is heel weinig bekend over dit garnaaltje en er zijn ook nog maar weinig mensen die ze hebben. Daarom wil ik door middel van dit stukje mensen een klein beetje informeren over de Fernandoi.

Ik heb ze nu ongeveer een maand of 6 in een van mijn bakjes zitten. Het is een mooi garnaaltje dat vooral erg mooi uitkomt op een zandbodem. Iets kleiner is dan de gemiddelde Caridina. Hetgeen wat opvalt is de aparte streepjestekening op de rug.
Qua gedrag zijn ze minder stoer dan de gemiddelde Caridina. Ze zijn een stuk schuwer dan bijvoorbeeld Crystal reds of hommeltjes. Het is bij deze garnaaltjes dus slimmer om ze in een wat grotere groep (vanaf 20 stuks)aan te schaffen. Dan pas zul je er regelmatig wat rond zien scharrelen door de bak.

Qua kweken zijn ze niet snel. In het half jaar dat ik ze nu heb, heb ik een keer nakweek van ze gehad en hiervan is er uiteindelijk eentje groot geworden.

Nu heb ik pas wat dingetjes veranderd in hun aquarium en plots zie ik 2 dames met een buik vol eitjes rondhobbelen.
Dingen die ermee te maken kunnen hebben zijn;
1. verwarming weg: sinds enkele weken heb ik de verwarming uit dit bakje gehaald omdat ik die in mijn roodneuslarfjes kweekbak nodig had. Het is wel iets kouder in het aquarium geworden, maar er is wel een soort van natuurlijke temperatuurschommeling ontstaan.
2. nieuwe pomp: eerst had ik een binnenfiltertje van superfish. Nu ben ik overgegaan op een hoekfiltertje van Adori. Hierin kun je zelf kiezen welk filtermateriaal je erin wilt doen en er zit een bruissteentje in het filtertje. Dit is hetgeen wat het verschil zou kunnen maken waardoor de Fernandoi ineens wel wil kweken. Ze hebben ''waarschijnlijk'' graag wat extra zuurstof in het water.

Hieronder nog wat foto's van deze mooie beestjes











Geen opmerkingen: