maandag 23 februari 2009

Brakwaterkwaak

Een tijdje geleden kwamen we met enkele mensen van het Kreeften en Garnalenforum op het idee om een poging te doen tot brakwaterkweek. Dit omdat er in Nederland nog vrij weinig over bekend was.

Enige tijd geleden is Ingrid als eerste begonnen met een kweekpoging met roodneusjes. Deze is eigenlijk tot iedereens verbazing in een keer gelukt! En hoe! Na afloop heeft ze in totaal ruim 280 kleine roodneus garnaaltjes geteld. Haar kweekverslag is te vinden op www.garnalenenco.nl

Na dit grote succes ben ik onlangs zelf gestart met brakwaterkweken. Ook ik ben begonen met roodneusjes. Ze schijnen lastiger te kweken te zijn dan Multidentata's, maar ik vind roodneusjes een stuk leuker.

Vandaag precies 2 weken geleden werden de larfjes losgelaten. Bij mij zitten ze in een kaal kweekbakje van 40 x 25 x 25 cm. De temperatuur is 26 graden en er wordt continu lucht toegevoegd.
24 Uur nadat de larfjes losgelaten waren heb ik het zout (33 gram per liter) in 3 delen toegevoegd. Ik had het zout opgelost in 5 liter water en 's morgens, 's middags en 's avonds in delen toegevoegd.
Ik voer de larfjes met liquizell. Gemiddeld 2 druppels per dag.

Nadat de larfjes net losgelaten waren, zag ik ze helemaal niet. Na een dag zag ik er wel een aantal. Wat zijn ze klein!! Ik denk dat ze maximaal een mm zijn net na het loslaten. Na ongeveer 5 dagen lijken wel de eerste vervellinkjes door de bak te drijven en lijken sommige larfjes al iets meer kleur te hebben. Vandaag zijn ze precies 2 weken oud en ze lijken de laatste dagen wat gegroeid. De oogjes en staartjes zijn nu goed te zien als ze een beetje vooraan de kweekbak zitten.

To ben continued.........

Geen opmerkingen: